Lietuvos laisvosios rinkos institutas pateikė išvadas dėl Gyventojų pajamų mokesčio (GMP) ir Pelno mokesčio įstatymų pakeitimo ir įstatymo papildymo projektų:
Gyventojų pajamų mokesčio progresinių tarifų įvedimas yra netikslingas ir žalingas, nes:
- Mokesčių administravimo įstatyme apibrėžiamas lygybės prieš įstatymą principas: „Taikant mokesčių įstatymus, visi mokesčių mokėtojai dėl šių įstatymų nustatytų sąlygų yra lygūs“. Vadinasi, visi gyventojai turi būti apmokestinami lygiai – vienodu tarifu – nepaisant jų pajamų dydžio.
- Progresiniai mokesčiai pažeidžia mokesčių sistemos teisingumą, diskriminuoja žmones pagal pajamų dydį. Aukštesni tarifai sukurtai didesnei vertei iškreipia ekonomines ir moralines paskatas, nes baudžia už produktyvumą, pastangas ir prisiimtą atsakomybę. Jie prieštarauja Lietuvos tikslui kurti didesnę gerovę.
Daugiau apie gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 6, 13-1, 16, 17, 18, 18-2, 19, 20, 21, 23, 27, 34 ir 35 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XVP-436 vertinimą skaitykite čia.
Pelno mokesčio tarifo didinimas yra netikslingas ir žalingas dėl šių priežasčių:
- Lietuvoje pelnas jau apmokestinamas du kartus – taikant mokestį metiniam pelnui ir po to dar kartą paskirstant jį dividendais. Taip bendra mokesčių našta gali pasiekti net 28,6 proc., nes tos pačios pajamos apmokestinamos pirma 16 proc. pelno mokesčiu, antra 15 proc. pajamų mokesčiu. Po reformos bendras tarifas pasiektų 29,44 proc.
- Lietuvoje veikiantis pelno mokesčio modelis daro šalį nekonkurencinga regione. Estijoje ir Latvijoje galioja kitoks – paskirstytojo pelno mokesčio modelis, kai pelnas apmokestinamas tik vieną kartą jo paskirstymo momentu, taikant 20 proc. tarifą Latvijoje ir 22 proc. tarifą Estijoje. Pagrindinis šio modelio privalumas – jei įmonė investuoja ar kaupia rezervus ateičiai, ji pelno mokesčio nemoka – ši prievolė atsiranda tik tada, kai pelnas paskirstomas akcininkams.
Daugiau apie pelno mokesčio įstatymo Nr. IX-675 5, 17, 18, 30, 33, 34, 35, 38-2, 41, 43 ir 56-1 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 30-3 straipsniu įstatymo projekto Nr. XVP-435 vertinimą skaitykite čia.